Om du heter Ahmed, var god byt namn

KRÖNIKA När jag i somras extraknäckte som telefonförsäljare på försäljningsföretaget Online i Lund fick jag reda på någonting som jag då inte funderade så mycket över. Det är inte förrän nu, åtta månader senare, som jag kommit till insikt om hur förfärligt det som försegår på Online är.

De flesta personer som sommarjobbade som telefonförsäljare på samma avdelning som jag på Online, var någonstans mellan 16-19 år gamla. Själv var jag 17. Majoriteten av de anställda var alltså ungdomar. Så vitt jag vet är det fortfarande så.

Det var en helt vanlig dag på jobbet. Med min övertrevliga marknadsföringsröst och finslipade försäljningsmall hade jag lyckats sälja några burkar vitamintabletter till gamla damer som ville bli brunare i solen. Det var dags för en femtonminuters-rast och när jag gick ut från mitt rum stötte jag på en gammal klasskompis till mig. Jag blev glatt överraskad. Efter att ha snackat en stund om hur vi hamnade på Online kom vi in på det där med namn, och han berättade att personalen bett honom byta försäljarnamn. De hade rekommenderat honom att i försäljningssyfte presentera sig med ett svenskt namn, hans eget var nämligen turkiskt.

"Alla blattar måste kalla sig för svenska namn när de säljer, annars vill inte folk köpa" - detta förklarade min före detta klasskamrat. Han verkade inte ha några problem med att byta identitet när han satt i telefon, men jag började ändå fundera över om det var en bra grej.

En stund senare snackade jag med mina andra arbetskompisar om saken, och de bekräftade att det stämde. I princip alla anställda tjejer och killar med utländska namn uppmuntrades av cheferna att byta till ett svenskt namn istället. Märkligt, tänkte jag. Fast ingen annan verkade tycka att det var speciellt konstigt. De förstod att telefonförsäljaren ville ha ett annat namn när hon eller han sålde. Folk litar ju inte på blattar, med ett utländskt namn får de ingenting sålt, så med tanke på fördomarna är det bättre att kalla sig något annat - det menade mina arbetskamrater.

Jag fattar grejen - företaget vill tjäna pengar och svenska ungar säljer bättre för landet är fyllt av fördomsfulla gamlingar som omedelbart blir skeptiska om en telefonförsäljare heter Muhammed - tänk om han är en bedragare? Alla vet ju att invandrare oftast är kriminella...

Nej, riktigt så är det ju inte. För det första vill jag poängtera att oavsett huruvida det stämmer att försäljare med invandrarnamn inte säljer lika bra eller inte, så tycker jag att det är katastrofalt oansvarigt av ett stort företag som Online att diskriminera unga människor på det viset. Detta företag livnär sig på desperata sextonåringar som gör allt för att tjäna ihop sina sommarpengar. De verkar inte ha förstått att dessa tonåringar inte är färdiga vuxna och fortfarande påverkas otroligt mycket av omgivningens krav. Att uppmuntra unga killar och tjejer till att byta ut sina utländska namn för att tjäna pengar är samma sak som att säga: "du är invandrare, se till att bli svensk innan du får sparken". Som om det vore någonting fel med att vara invandrare!

Online sänder ut helt fel signaler till sina unga anställda. Detta är inget annat än diskriminering och jag tror inte att jag tar i när jag kallar det för vardagsrasism. Det spear ingen roll om Online säljer mer skit när deras anställda byter till svenska namn, detta är inte ok! Det är inte rätt, särskilt inte när det gäller så unga människor som kanske har dåligt självförtroende eller inte vet vem de är ännu. Dessa tonåringar formas fortfarande och kan så lätt påverkas av omgivningens uppfattning av dem. Om chefen säger åt sin sextonåriga anställda att byta ut ditt invandrarnamn så sänder han ut signalen att du inte är perfekt som du är. Det kan sluta med att den här personen får komplex för sin invandrarbakgrund, något som kan påverka personen hela livet.

Man kan fundera över vilka signaler man sänder ut till "kunderna" där hemma, de som sitter och svarar i telefonerna - man sänder ju inte ut några signaler alls. Eftersom att det aldrig är någon Ahmed som ringer, så är det inget folk kommer vänja sig vid. Först när dessa ungdomar faktiskt får använda sina riktiga namn kan dessa fördomar som Online-människorna snackar om, försvinna. Om man istället för att lyfta fram invandrare, trycker undan dem som om deras namn vore en skam, ökar bara rasismen och fördomarna. Jag säger bara en sak: skit i försäljningssyftet, för jämlikheten, antirasismen och ungas självförtroende är långt mycket viktigare än att en gammal tant i Vellinge köper mirakel-vitaminer för 59 kronor + porto. Fy på er Online!




Att uppmana sina anställda att byta namn till någonting svenskare är att passera en gräns.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0